Τρίτη 6 Φεβρουαρίου 2024

Καταγγελία σχετικά με την κλήση αστυνομίας από τη διευθύντρια του 2ου Γυμνασίου της Σύρου και την απομάκρυνση μαθητή

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΙΔΙΚΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ 

ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ (Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α.Ν.Α)

                                 ΤΑΧ. Δ/ΝΣΗ: Γεωργίου Παπανδρέου 1, Τ.Κ.: 84100, Ερμούπολη, Σύρος

                                                         mail: seepeana@gmail.com


Σύρος, 5/2/2024

                                                                                        Αριθμός Πρωτοκόλλου: 44


                                      ΠΡΟΣ: ΠΔΕ Νοτίου Αιγαίου, ΔΔΕ Κυκλάδων, Σχολεία                                                        B/θμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων, ΠΟΣΕΕΠΕΑ, ΚΕΔΑΣΥ                                                                           Σύρου, Α΄ΕΛΜΕ Κυκλάδων 

                                                             ΚΟΙΝ.: Σύλλογοι Γονέων 1ου, 2ου και 3ου                                                                   Γυμνασίου Σύρου, Ένωση Γονέων Σύρου


Καταγγελία σχετικά με την κλήση αστυνομίας από τη Διευθύντρια

του 2ου Γυμνασίου Σύρου και την απομάκρυνση μαθητή


Την Τρίτη 30 Ιανουαρίου 2024, σημειώθηκε ένα πρωτοφανές περιστατικό για τα δεδομένα της εκπαιδευτικής κοινότητας της Σύρου: κλήθηκε η αστυνομία από τη Διεύθυνση του 2ου Γυμνασίου στο σχολικό συγκρότημα Ξηροκάμπου, προκειμένου να απομακρύνει έναν δεκατριάχρονο μαθητή συστεγαζόμενου Γυμνασίου, επειδή ο τελευταίος βρέθηκε σε τάξη του 2ου Γυμνασίου, σε ώρα μαθήματος. 

Η κλήση της αστυνομίας συνιστά πρωτοφανή στα χρονικά ποινικοποίηση της ενδοσχολικής ζωής και των συμπεριφορών της εφηβείας. Για το λόγο αυτό γεννά σε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα μεγάλα ερωτηματικά και αγωνία για το μέλλον. Θα έπρεπε να είναι αυτονόητο πως οποιαδήποτε ενέργεια, οποιουδήποτε παιδιού, ανεξαρτήτως φύλου, εθνικής, φυλετικής καταγωγής και θρησκεύματος, η οποία παραβιάζει τους σχολικούς κανόνες αλλά δεν επισύρει σοβαρό κίνδυνο ή απειλή, δεν μπορεί να δικαιολογεί αστυνομική απομάκρυνση μαθητή από το χώρο του σχολείου. 

Πέρα από το γεγονός ότι δεν υπάρχει η ελάχιστη και στοιχειώδης αναλογία μεταξύ της ενέργειας του μαθητή και της εμπλοκής της αστυνομίας, καταλύεται ο ρόλος του σχολείου ως φορέα διαπαιδαγώγησης, μέσα από το υπάρχον και παιδαγωγικά σχεδιασμένο σύστημα σχολικών κανονισμών. Μέσα στην σχολική καθημερινότητα, τα παιδιά μπορούν να δεχτούν την επίβλεψη και οριοθέτηση της εφηβικής παρορμητικότητας, όταν γίνονται σε κλίμα σεβασμού και φροντίδας. Ακόμη και στις περιπτώσεις όπου προκύπτει ανάγκη αυστηρότερης διαχείρισης, εφαρμόζονται ποινές αναλογικές και κλιμακούμενες, εξηγούνται σε μαθητές και γονείς και για το λόγο αυτό γίνονται, τις περισσότερες φορές, αποδεκτές.

Η βίαιη παράκαμψη του παιδαγωγικού αυτού συστήματος με εμπλοκή της αστυνομίας συνιστά τιμωρητική και στιγματιστική πρακτική που προκαλεί ανεπανόρθωτη ζημιά στο αίσθημα ασφάλειας των μαθητών. Παράλληλα, μπορεί να οδηγήσει στον ψυχικό τραυματισμό ενός παιδιού που βίωσε μια δυσανάλογα αυστηρή τιμωρία αλλά και να έχει συνολικά αρνητικό αντίκτυπο στη μαθητική κοινότητα σε συναισθηματικό και κοινωνικό επίπεδο.

Είναι πολύ δύσκολο να εξηγηθεί στις μαθήτριες και τους μαθητές για ποιο λόγο κλήθηκε η αστυνομία στο σχολείο για να απομακρύνει ένα συμμαθητή τους. Η παρουσία της αστυνομίας στο σχολείο κλονίζει το αίσθημα ασφάλειας και εμπιστοσύνης των μαθητών στο πλαίσιο του σχολείου. Ακόμη κι αν η κοινωνική αναπαράσταση της αστυνομίας έχει θετικό πρόσημο για την ηλικιακή ομάδα των μαθητριών/ών του Γυμνασίου, συνδέεται με μια ανώτερη εξουσία που προστατεύει τους πολίτες όταν απειλείται η ασφάλεια τους. Συνδέεται με δίωξη ή καταδίωξη παραβατών και εγκληματιών. Η εικόνα ενός δεκατριάχρονου μαθητή που συνοδεύεται από αστυνομικό από το χώρο του σχολείου, παραπέμπει σε τηλεοπτική εικόνα από άλλες, μακρινές κοινότητες και όχι τη σχολική καθημερινότητα του νησιού. Για το λόγο αυτό, πολύ γρήγορα η είδηση για το γεγονός άρχισε να αναπαράγεται στην σχολική κοινότητα και να παίρνει υπερβολικές διαστάσεις.

 Το μήνυμα που στάλθηκε είναι ότι, όταν ένα παιδί παρεκτρέπεται από τους σχολικούς κανονισμούς, τότε η λύση είναι να απευθυνόμαστε σε μια ανώτερη, ισχυρότερη αρχή. Το παιδί έτσι απομακρύνεται από το φυσικό του χώρο, το σχολείο, χάνει τη μαθητική του ιδιότητα, στερείται της ευκαιρίας οριοθέτησης με παιδαγωγικούς όρους και μετατρέπεται σε ανήλικο παραβάτη. Σε αυτή την ηλικία τα παιδιά αυθόρμητα έχουν την τάση να ταυτίζονται με τους συνομηλίκους τους κι έτσι νιώθουν ότι ανά πάσα στιγμή μπορεί να συμβεί κάτι ανάλογο και στα ίδια. Με αυτό τον τρόπο τρομοκρατούνται, χάνουν τον αυθορμητισμό της ηλικίας τους και, κυρίως, παύουν να νιώθουν ασφάλεια και εμπιστοσύνη στο χώρο του σχολείου.

Επιπλέον, ο μαθητής που παραδόθηκε από τη διεύθυνση του όμορου με το δικό του σχολείο σε μια ανώτερη αρχή επιβολής της τάξης, διατρέχει τον σοβαρό κίνδυνο να στιγματιστεί ανεπανόρθωτα τόσο στην σχολική κοινότητα όσο και στη μικρή κοινωνία του νησιού. Το σχολείο, ως θεσμός, οφείλει να στηρίζει τα παιδιά προστατεύοντάς τα από τους κινδύνους που μπορεί να συναντήσουν στην εφηβεία αντί να συμβάλλει στον κοινωνικό τους στιγματισμό.

Οι σημερινοί έφηβοι είναι παιδιά που μεγάλωσαν σε συνθήκες κρίσης. Το πόσο ευάλωτοι είναι φαίνεται από τα αυξανόμενα ποσοστά ψυχικών δυσκολιών και προβλημάτων συμπεριφοράς στους νέους. Κάτω από αυτές τις συνθήκες, είναι επιτακτική ανάγκη να επιτελέσει το σχολείο τον ουσιαστικό παιδαγωγικό αλλά και ανθρωπιστικό του ρόλο: να σταθεί δίπλα στα παιδιά, να εμφυσήσει αρχές, να βοηθήσει στην αναζήτηση νοήματος, στην καλλιέργεια της κριτικής σκέψης, της ενσυναίσθησης και της αλληλεγγύης.

Για πολλά χρόνια και μέχρι το πρωτοφανές αυτό περιστατικό, τα Γυμνάσια της Σύρου είχαν καταφέρει να κερδίσουν την εμπιστοσύνη και το σεβασμό της τοπικής κοινωνίας επιτελώντας έναν τέτοιο παιδαγωγικό ρόλο, παρά τις δυσκολίες και τους περιορισμούς που γεννά το εκπαιδευτικό σύστημα. Το περιστατικό στο οποίο αναφερόμαστε έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την μέχρι τώρα παράδοση των σχολείων της Σύρου και δημιουργεί ένα σοβαρό ρήγμα στη σχέση τους με τις μαθήτριες και τους μαθητές, τις οικογένειές τους και την τοπική κοινωνία.

Για όλους αυτούς τους λόγους ο Σύλλογος Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Νοτίου Αιγαίου καταγγέλλει τέτοιες ακραίες πρακτικές, που δεν έχουν καμία θέση στο σύγχρονο δημοκρατικό σχολείο. Οφείλουμε να υπερασπιστούμε την ελευθερία των μαθητριών και μαθητών και το δικαίωμά τους να αισθάνονται ότι ανήκουν σε μια σχολική κοινότητα στην οποία κυριαρχούν ο σεβασμός, οι δημοκρατικές αρχές και ο ανθρωπισμός.

Για όλα τα παραπάνω καλούμε όλους τους συναδέλφους στην παράσταση διαμαρτυρίας της Α’ ΕΛΜΕ Κυκλάδων στη ΔΔΕ Κυκλάδων, την Τετάρτη 7 Φλεβάρη στη 13:15.

Για τον λόγο αυτό προκηρύσσουμε μονόωρη διευκολυντική στάση εργασίας για τις συναδέλφισσες και συναδέλφους ΕΕΠ και ΕΒΠ (13:00 – 14:00)

                                            Για το Διοικητικό Συμβούλιο

                 Η Πρόεδρος                                                Η Γενική Γραμματέας

         Κωνσταντίνα Δεμένικα                                        Μερόπη Κοπανάκη


                                  

κη


 





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΠΟΣΕΕΠΕΑ: Κάλεσμα για Πρωτομαγιά

  ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΕΙΔΙΚΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ (Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α.) (Χρήστος Βουλιώτης – Πρόεδρος ) ...